Konferencja organizowana przez SGH we współpracy z DELab UW 7 grudnia 2022 r.
Platformom cyfrowym wystarczyło 20 lat, aby stać się hubami cyfrowej gospodarki. Ułatwiły użytkownikom na całym świecie komunikację, współpracę i handel. Dostarczyły narzędzi usprawniających pracę i zapewniających rozrywkę. Diametralnie zmieniły funkcjonowanie rynków, firm oraz państw. Podporządkowały sobie przedsięwzięcia z różnych branż, skazując je na funkcjonowanie w swoich ekosystemach.
Pomimo istotnej roli platform we współczesnej gospodarce, samo pojęcie platformy bywa różnie definiowane. Platforma – w ujęciu nauk ekonomicznych – umożliwia swoim użytkownikom podejmowanie wzajemnych interakcji oraz tworzy wartość dla nich z wykorzystaniem efektu sieciowego. Platformami są zatem społeczności, pośrednicy internetowi, rynki elektroniczne, media społecznościowe, światy wirtualne itp. Takie rozumienie platformy odmienne jest od ujęcia wywodzącego się z nauk technicznych, zgodnie z którym jest nią produkt, na bazie którego rozwijane są produkty komplementarne.
Celem konferencji jest wymiana poglądów dotyczących platform cyfrowych, szczególnie w poniższych obszarach: modele biznesu platform cyfrowych, funkcjonowanie użytkowników platform w ich ekosystemach, wpływ platform na funkcjonowanie rynków i społeczeństw. Tym samym zakres tematyczny konferencji obejmuje, ale nie wyczerpuje, poniższe zagadnienia.
Modele biznesu platform cyfrowych
- logika tworzenia i przejmowania wartości
- architektura platform
- rozwój relacji z interesariuszami
- zarządzanie efektem sieciowym
- klasyfikacje platform
- ewolucja platform
- wycena platform
Funkcjonowanie w ekosystemach platform cyfrowych
- zachowania konsumentów na platformach cyfrowych
- strategie sprzedawców, dostawców, twórców
- budowa marki z wykorzystaniem platform cyfrowych
- platformizacja organizacji w obszarze marketingu, finansów, HR, łańcuchów dostaw
- internacjonalizacja działalności z wykorzystaniem platform cyfrowych
- koopetycja użytkowników platform
Wpływ platform na funkcjonowanie rynków i społeczeństw
- platformy a rozwój społeczno-gospodarczy
- zaburzenie funkcjonowania rynków (market disruption)
- platformy a zmiana struktury rynków
- ekspansja platform na nowe obszary
- wpływ platform na innowacyjność
- platformy a funkcjonowanie systemów społecznych
- GAFA, BAT, …
- regulacje platform
Planowanym efektem konferencji – oprócz dyskusji naukowej – jest monografia pt. Platformy cyfrowe: ekosystemy, dostawcy, klienci. Monografia zostanie wydawana w Oficynie Wydawniczej SGH (20 pkt. za rozdział) i dystrybuowana jako plik pdf w trybie swobodnego dostępu. Planowane jest również wydanie anglojęzycznej wersji monografii.
Rada programowa
- dr hab. Tymoteusz Doligalski, prof. SGH (przewodniczący)
- dr hab. Katarzyna Śledziewska, prof. UW, DELab (wiceprzewodnicząca)
- dr hab. Michał Goliński, prof. SGH (wiceprzewodniczący)
- prof. dr hab. Dariusz Tadeusz Dziuba, UW
- prof. dr hab. Wojciech Paprocki, SGH
- prof. dr hab. Marzanna Witek-Hajduk, SGH
- dr hab. Beata Czarnacka-Chrobot, prof. SGH
- dr hab. Krzysztof Kozłowski, prof. SGH
Wstępne terminy
- Zgłoszenie uczestnictwa i chęci wygłoszenia referatu – listopad 2022 r.
- Konferencja – środa, 7 grudnia 2022 r.
- Przesłanie referatu do publikacji – styczeń 2023 r.
- Informacja o akceptacji referatu do publikacji – luty 2023
- Publikacja monografii – wrzesień 2023
Warunki uczestnictwa
- konferencja jednodniowa: zdalna lub hybrydowa
- konferencja bezpłatna
Kontakt:
Osoby zainteresowane konferencją prosimy o kontakt. Umożliwi to przekazanie dodatkowych informacji i materiałów.
kontakt: tdolig@sgh.waw.pl